TAKE A HIKE!

Η πεζοπορία είναι ένα πολύ συναρπαστικό σπορ που αξίζει να δοκιμάσετε και να μάθετε τα οφέλη της.

Τα οφέλη της πεζοπορίας, όπως, άλλωστε, κάθε αθλήματος, είναι πολυάριθμα: πρόκειται για ένα είδος άσκησης που ευνοεί το καρδιαγγειακό σύστημα, ρίχνοντας την αρτηριακή πίεση και μειώνοντας τον κίνδυνο για τις διάφορες καρδιαγγειακές παθήσεις. Βοηθά, επίσης, όσους προσπαθούν να χάσουν βάρος, ενώ, συγχρόνως, προλαμβάνει και την ανάπτυξη του διαβήτη τύπου 2.

Όπως όλες οι ασκήσεις στις οποίες αξιοποιούμε το βάρος του ίδιου μας του σώματος, η πεζοπορία ενδυναμώνει τα οστά και μειώνει τον κίνδυνο της οστεοπόρωσης. Πρόσφατες επιστημονικές μελέτες απέδειξαν πως οι άνθρωποι που ασκούνται σε φυσικό περιβάλλον νιώθουν, μετά την προπόνηση, πιο αναζωογονημένοι και έχουν περισσότερη ενέργεια, πιο θετική διάθεση, μειωμένη πίεση και λιγότερο άγχος. Μάλιστα, οι περισσότεροι συμμετέχοντες δήλωσαν πως μάλλον θα είναι περισσότερο συνεπείς στις προπονήσεις τους, αν αυτές πραγματοποιούνται στη φύση!

inside1 hiking

Για τους ανθρώπους που πάσχουν από αρθρίτιδα, τα οφέλη από την πεζοπορία είναι ακόμα μεγαλύτερα: η απώλεια βάρους είναι ευεργετική για τους συνδέσμους και τις αρθρώσεις -των γλουτών και των γονάτων, ειδικά. Επιπροσθέτως, το περπάτημα σε ανώμαλο έδαφος μπορεί να δυναμώσει τους τετρακέφαλους και τους μύες που είναι υπεύθυνοι για την σταθεροποίηση των γονάτων, προστατεύοντας, έτσι, τις αρθρώσεις από τους συχνούς τραυματισμούς.

Κάτι σημαντικό, που συνήθως δεν λαμβάνουμε σοβαρά υπόψη μας, είναι πως η πεζοπορία ευνοεί και τους χόνδρους, τους ιστούς, δηλαδή, που απορροφούν τους κραδασμούς των αρθρώσεων. Οι χόνδροι δεν αιματώνονται, πρέπει λοιπόν, να προσλάβουν το απαραίτητο οξυγόνο και τα θρεπτικά συστατικά από το υγρό που τους περικλείει. Το περπάτημα και η πεζοπορία προκαλούν διαρκή συμπίεση αλλά και απελευθέρωση των χόνδρων, οι οποίοι στέλνουν, μ’ αυτόν τον τρόπο, υγρό μέσα στον ιστό για να τον θρέψουν και στη συνέχεια το αποβάλλουν, διώχνοντας, ταυτόχρονα, τις ουσίες που προκαλούν φλεγμονές.

Παρόλα αυτά, η πεζοπορία είναι πιο κουραστική απ’ ό,τι φαίνεται, επομένως όσο πιο καλή είναι η φυσική σας κατάσταση, τόσο πιο πολύ θα την απολαύσετε. Μπορείτε να ξεκινήσετε με σύντομες διαδρομές σε ομαλό έδαφος, και να ανεβάζετε το επίπεδο δυσκολίας σταδιακά. Παράλληλες δραστηριότητες με τις οποίες μπορείτε να «χτίσετε» την αντοχή σας και να δυναμώσετε τους μύες των ποδιών σας είναι η ποδηλασία αλλά και τα πιο δυναμικά είδη yoga.

inside 2 hiking

ΔΙΑΛΕΞΤΕ ΔΙΑΔΡΟΜΗ

Υπάρχουν διαδρομές για όλα τα γούστα και τα επίπεδα. Κάποιοι προτιμούν να περπατήσουν ως την πιο κοντινή πόλη ή στο πιο κοντινό πάρκο: για έναν αρχάριο, αυτή είναι η ιδανική «γνωριμία» με το άθλημα. Οι πιο έμπειροι πεζοπόροι αναζητούν εντυπωσιακά μέρη με πιο δύσκολες διαδρομές. Οπουδήποτε κι αν πάτε όμως, καλό θα είναι να έχετε μαζί σας χάρτη και δεδομένα στο κινητό, ώστε να ελέγχετε τη διαδρομή σας στο GPS. Επίσης, αν νιώθετε πως οι κατηφόρες επιβαρύνουν τα γόνατά σας, μπορείτε να επιλέξτε μια επίπεδη διαδρομή. Αν θέλετε να διανύσετε πολύ μακρινές αποστάσεις, καλό είναι να σημειώνετε κάποιες διασταυρώσεις στο χάρτη, ώστε μπορείτε να επιστρέψετε εύκολα στο σημείο εκκίνησης, σε περίπτωση που χαθείτε. Τα περισσότερα πάρκα έχουν οδηγίες και χάρτες σε διάφορα σημεία, αλλά ακόμα κι αν βρίσκεστε σε κάποια ξένη πόλη ή χώρα, μπορείτε να βρείτε πολλές διαδρομές σε ταξιδιωτικά βιβλία και mobile applications. Αν είστε παραδοσιακοί και έχετε μαζί σας μόνο έντυπο χάρτη, καλό θα ήταν να σημειώνετε με μαρκαδόρο τη διαδρομή που ακολουθείτε, για να μη χαθείτε.

ΒΑΣΙΚΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ

Όταν κάνετε πεζοπορία, μπορεί να βρεθείτε εκτεθειμένοι σε τσιμπήματα διαφόρων εντόμων, ανάλογα με την περιοχή αλλά και με το πόσο πυκνή είναι η βλάστηση στα σημεία που περπατάτε. Για λόγους ασφαλείας, καλό είναι να φοράτε μακριά παντελόνια, μακριές κάλτσες και ρούχα με μακριά μανίκια, ώστε υπάρχουν λιγότερες «δίοδοι» προς στο δέρμα σας, αλλά και ανοιχτά χρώματα, ώστε να μην σας «εντοπίζουν» εύκολα τα έντομα. Προτιμήστε το περπάτημα στα κεντρικά δρομάκια κι όχι πάνω στις πυκνές φυλλωσιές και, προτού, ξεκινήσετε, ψεκάστε εντομοαπωθητικό κατευθείαν επάνω στα ρούχα και τον εξοπλισμό σας. Μην ξεχνάτε να εξετάζετε πάντα το δέρμα σας όταν επιστρέψετε, για να εντοπίσετε ενδεχόμενα τσιμπήματα. Να πλένετε, επίσης, τα ρούχα της πεζοπορίας σε υψηλές θερμοκρασίες το συντομότερο δυνατό, ώστε να αποφύγετε να μεταφέρετε στο σπίτι κάποιο ζωύφιο που μπορεί να έχει μείνει επάνω στο ύφασμα.

inside 3 hiking

ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΓΙΑ ΠΕΖΟΠΟΡΟΥΣ ΜΕ ΑΡΘΡΙΤΙΔΑ

Πρώτο και σημαντικότερο: το σακίδιό σας. Πρέπει οπωσδήποτε να αγοράσετε ένα backpack με μέγεθος κατάλληλο για την πλάτη σας, για να μην πέφτει όλο το βάρος στους ώμους σας. Συμβουλευθείτε τους υπαλλήλους στο κατάστημα αθλητικών ειδών, για να βρείτε το σακίδιο που είναι ιδανικό για εσάς. Αν αντιμετωπίζετε προβλήματα στις αρθρώσεις, είναι πολύ σημαντικό να μην κουβαλάτε βαριά πράγματα, αλλά μόνο τα απαραίτητα: αρκετό νερό και ελαφριά σνακ, αλλά και οπωσδήποτε κάποιο αντιανεμικό ή αδιάβροχο ρούχο. Απαραίτητο είναι, επίσης, ένα τσαντάκι με είδη πρώτων βοηθειών, στα οποία θα μπορούσατε να προσθέσετε και παυσίπονα, ώστε να είστε προετοιμασμένοι αν τύχει να πιαστούν ή να κουραστούν πολύ τα γόνατά σας. Μην ξεχνάτε ποτέ το κινητό σας, αλλά καλό είναι να μη βασίζεστε μόνο στο GPS του, γιατί μπορεί η μπαταρία να σας εγκαταλείψει νωρίτερα απ’ ό,τι νομίζετε: να έχετε, λοιπόν, πάντα μαζί σας κι έναν χάρτη για ώρα ανάγκης.

hiking inside 8


Το ιδανικό ντύσιμο για έναν πεζοπόρο είναι τα πολλά layers, ώστε, ανάλογα με τις διαφορές τις θερμοκρασίας αλλά και το πόσο θα ζεσταθεί ή θα ιδρώσει, να βάζει ή να βγάζει τα ρούχα του εύκολα και γρήγορα. Οι ειδικοί προτείνουν να αποφεύγετε τα βαμβακερά υφάσματα, τόσο στα ρούχα όσο και στα εσώρουχα, γιατί απορροφούν τον ιδρώτα και, αν ο καιρός κρυώσει απότομα ή αν έχει πολύ αέρα, μπορεί να παρουσιάσετε υποθερμία. Είναι σημαντικό, λοιπόν, τα εσωτερικά σας ρούχα να είναι φτιαγμένα από πολυέστερ ή παρόμοια, ειδικά υφάσματα που επιτρέπουν στο δέρμα να αναπνέει κάτω από δύσκολες συνθήκες. Για τα εξωτερικά layers, καλό είναι να επιλέγετε αδιάβροχα και αντιανεμικά υφάσματα, ενώ είναι χρήσιμο να έχετε μαζί σας κι ένα καπέλο, αφού πάνω από το 80% της θερμότητας του σώματος αποβάλλεται από το κεφάλι και το λαιμό.

Το σημαντικότερο απ’ όλα, είναι τα σωστά παπούτσια: όταν κάνετε πεζοπορία, πρέπει οπωσδήποτε να φοράτε αδιάβροχα υποδήματα ή, ακόμα καλύτερα, μποτάκια που εφαρμόζουν καλά στο πόδι, για τα νιώθετε άνετα, να υποστηρίζουν τις καμάρες των ποδιών σας και ταυτόχρονα να τους επιτρέπουν να «αναπνέουν» καλά. Περπατήστε πολύ κάθε καινούργιο ζευγάρι που αγοράζετε, πριν το φορέσετε για πεζοπορία, για να προσαρμοστεί στο πόδι σας. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και πρόσθετες εσωτερικές σόλες, για να προστατεύονται ακόμα περισσότερο οι αρθρώσεις σας. Για να περιορίσετε την πίεση στα γόνατα, χρησιμοποιήστε μπατόν πεζοπορίας, ειδικά όταν ακολουθείτε κατηφορικές διαδρομές. Επιλέξτε, όμως, προσεκτικά το μοντέλο, αν έχετε προβλήματα στις αρθρώσεις των χεριών ή των ώμων: τα τελευταία χρόνια κυκλοφορούν ειδικά μπατόν για ανθρώπους που έχουν αρθρίτιδα, ενισχυμένα με μεγαλύτερες λαβές.

inside 4 hiking

Η καλύτερη ώρα για την πεζοπορία είναι… νωρίς, ώστε να μην είστε κουρασμένοι από προηγούμενες δραστηριότητες! Ένας σημαντικός «άγραφος» κανόνας της πεζοπορίας είναι να υπολογίζετε τον διπλάσιο χρόνο για το κατέβασμα, απ’ αυτόν που χρειαστήκατε για το ανέβασμα. Πριν ξεκινήσετε, προγραμματίστε τι ώρα θέλετε οπωσδήποτε να είστε πίσω, για να μην ξεχαστείτε και καθυστερήσετε στις υπόλοιπες υποχρεώσεις σας.Κάντε διαλείμματα για νερό και διατάσεις, και καθίστε, αν νιώθετε ότι το χρειάζεστε. Βγάλτε το σακίδιό σας για να ξεκουράσετε την πλάτη και τους ώμους σας. Να θυμάστε, όμως, ότι όσο σημαντικό είναι το διάλειμμα, τόσο είναι και να μην κάθεστε πάρα πολύ, κυρίως γιατί μπορεί να παγώσουν οι αρθρώσεις σας. Η πεζοπορίαr είναι ένα πολύ συναρπαστικό σπορ, που αξίζει να δοκιμάσετε. Απλώς να θυμάστε πως, αν πάσχετε από αρθρίτιδα, το μόνο που χρειάζεται είναι λίγη παραπάνω οργάνωση!


ΔΗΛΩΣΤΕ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΤO OUTDOOR TRAINING!

Συμπληρώστε τα στοιχεία σας και τη δραστηριότητα που σας ενδιαφέρει. Με την αποστολή της φόρμας θα λάβετε στο email σας τους όρους και προϋποθέσεις χρήσης της υπηρεσίας Outdoor Training, των οποίων η αποδοχή είναι απαραίτητη για τη συμμετοχή σας.

κατηγορια Ετικετες