ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΓΙΑ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑ

Ακόμα κι αν είμαστε πραγματικά πολύ απασχολημένοι, δεν πρέπει να ξεχνάμε πόσο σημαντική είναι η υγιεινή διατροφή. Ο οργανισμός χρειάζεται το σωστό φαγητό για να λειτουργήσει αποδοτικά και να αντιμετωπίζει το άγχος και την κούραση της καθημερινότητας.

Οι υποχρεώσεις της δουλειάς, της κοινωνικής αλλά και της οικογενειακής ζωής είναι, συνήθως, οι αιτίες που κοιμόμαστε λίγο, αγχωνόμαστε πολύ και μας μένει ελάχιστος ή καθόλου προσωπικός χρόνος.

Πώς το σώμα μας μετατρέπει την τροφή σε «καύσιμο»

Η ενέργειά μας προέρχεται από τα φαγητά και τα ποτά που καταναλώνουμε. Οι τρεις θρεπτικές ουσίες που συμβάλλουν στην παραγωγή ενέργειας είναι οι υδατάνθρακες, οι πρωτεΐνες και τα λιπαρά, με τους πρώτους να αποτελούν την πιο σημαντική πηγή της. Όταν εξαντληθούν τα αποθέματά μας σε υδατάνθρακες, το σώμα αξιοποιεί τις πρωτεΐνες και τα λιπαρά.
Όταν τρώμε, ο οργανισμός μας διασπά τις θρεπτικές ουσίες σε μικρότερα κομμάτια για να τις απορροφήσει ευκολότερα και να λειτουργήσουν ως «καύσιμα». Αυτή η διαδικασία ονομάζεται μεταβολισμός.

Υπάρχουν δύο ειδών υδατάνθρακες, οι απλοί και οι σύνθετοι, και το κοινό τους χαρακτηριστικό είναι ότι μετατρέπονται και οι δυο σε γλυκόζη (δηλαδή, σε ζάχαρη). Το σώμα διασπά τη γλυκόζη μέσα στο αίμα, και τα αιμοσφαίρια τη χρησιμοποιούν για την παροχή ενέργειας.

Οι καλύτερες τροφές για σταθερά αυξημένη ενέργεια

Οι σύνθετοι υδατάνθρακες, όπως τα δημητριακά που είναι πλούσια σε φυτικές ίνες, το ψωμί ολικής αλέσεως, τα ζυμαρικά ολικής αλέσεως και τα αμυλούχα λαχανικά, είναι οι καλύτερες τροφές για να διατηρούμε την ενέργειά μας σε υψηλά επίπεδα για περισσότερο διάστημα, διότι είναι πιο αργοί στην πέψη και παρέχουν ενέργεια σε σταθερότερο ρυθμό. Ακόμη, σταθεροποιούν τα επίπεδα του σακχάρου στο αίμα, κάτι που με τη σειρά του συμβάλλει στο να παράγεται λιγότερη ινσουλίνη από το πάγκρεας. Αυτό ακριβώς είναι που δίνει την αίσθηση του κορεσμού στον οργανισμό μας, με αποτέλεσμα να τρώμε λιγότερο.

inside 1 energy food

Εξίσου σημαντικά στοιχεία για μια υγιή διατροφή που χαρίζει ενέργεια είναι η πρωτεΐνη (κατά προτίμηση αυτή που προέρχεται από το κοτόπουλο, τη γαλοπούλα, το άπαχο χοιρινό φιλέτο και το ψάρι), τα όσπρια (ειδικά οι φακές και τα φασόλια) και, φυσικά, η κατανάλωση μονοακόρεστων και πολυακόρεστων λιπαρών, πάντα με μέτρο (αβοκάντο, σπόροι, ξηροί καρποί και ωμό ελαιόλαδο).

Απαραίτητη είναι, επίσης, η ενυδάτωση: το νερό χρειάζεται και για την πέψη, την απορρόφηση και την μεταφορά των θρεπτικών ουσιών, ώστε να μετατραπούν σε ενέργεια. Ένας μέσος άνθρωπος χρειάζεται τουλάχιστον 6 με 8 ποτήρια νερό την ημέρα.

inside 2 energy food

Οι τροφές που πρέπει να αποφεύγουμε

Είναι σημαντικό να περιορίσουμε, όσο μπορούμε, τους απλούς υδατάνθρακες: τα γλυκά, τα μπισκότα, τα αναψυκτικά και οι συσκευασμένοι χυμοί περιέχουν ουσίες που διασπώνται και απορροφώνται πολύ γρήγορα από το σώμα. Δίνουν, μεν, ενέργεια για λίγο, αλλά χωνεύονται τόσο γρήγορα που ο οργανισμός «πέφτει» ακόμα περισσότερο μετά. Επίσης, πρέπει να αποφεύγουμε το αλκοόλ και την καφεΐνη: το οινόπνευμα λειτουργεί ως κατευναστικό, μειώνοντας τα επίπεδα της ενέργειας, ενώ η καφεΐνη προκαλεί, αρχικά, μια «έκρηξη» ενέργειας για δύο περίπου ώρες, για να καταλήξει, στη συνέχεια, σε ακόμα μεγαλύτερη «πτώση».

inside 3 energy food

Προγραμματίζουμε τα γεύματά μας

Πάντα συνιστάται η κατανάλωση τριών κυρίως γευμάτων και τριών σνακ την ημέρα, για να μην αφήνουμε τον οργανισμό μας νηστικό για πάνω από 3 με 4 ώρες. Αν το αίσθημα της πείνας γίνει πολύ έντονο, είναι πολύ πιο πιθανό να καταλήξουμε να φάμε παραπάνω απ’ όσο έπρεπε. Πρέπει, επίσης, να συμπεριλαμβάνουμε κάτι από κάθε τροφική ομάδα σε όλα τα γεύματα, χωρίς να ξεχνάμε πως τα φαγητά με υψηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες, πρωτεΐνες και λιπαρά απαιτούν περισσότερο χρόνο για την πέψη. Αν οι ρυθμοί της ζωής μας είναι πυρετώδεις, έχουμε έναν παραπάνω λόγο να προσέχουμε τις διατροφικές μας επιλογές, αφού, τρώγοντας σωστά, θα έχουμε και περισσότερη ενέργεια για να τα προλαβαίνουμε όλα!

Αλεξάνδρα Δαμβουνέλη
Κλινική Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, πτυχιούχος Χαροκοπείου Πανεπιστήμιου Αθηνών, PGCert Διατροφής Αθλητών
Τηλέφωνα Επικοινωνίας: 2108019097, 6937 260311
E-mail: alexandra.damvouneli@gmail.com
Facebook: https://www.facebook.com/DamvouneliDietitian


3 ΥΓΙΕΙΝΕΣ ΣΥΝΤΑΓΕΣ & 1 WELLNESS ΔΩΡΟ ΑΠΟ ΤΑ HOLMES PLACE!

Συμπλήρωσε τα στοιχεία σου εδώ για να λάβεις στο email σου τις 3 απολαυστικές συνταγές μας και το wellness δώρο σου από τα Holmes Place.

Οι συνταγές και το Wellness δώρο των Holmes Place θα σταλούν στο e-mail σας, αυτόματα, μετά την αποστολή αυτής της φόρμας. Η προσφορά του wellness δώρου ισχύει ΜΟΝΟ ΓΙΑ ΜΗ ΜΕΛΗ των Holmes Place.

κατηγορια Ετικετες