ΑΣΚΗΣΗ ΠΡΙΝ Η ΜΕΤΑ ΤΗ ΔΟΥΛΕΙΑ; ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΚΑΛΥΤΕΡΟ;

Όλοι ξέρουμε ποια είναι τα καλά που κάνει η άσκηση στη διάθεση και την παραγωγικότητα μας. Ποιες όμως είναι οι καλύτερες ώρες ώστε να ασκηθούμε αποτελεσματικά;

Όσοι τείνουν να σηκώνονται… με τα κοκόρια, τείνουν επίσης να εκθειάζουν τα αποτελέσματα της πρωινής γυμναστικής. ΟΚ, ναι, μπορεί αυτή τη στιγμή που διαβάζεις το άρθρο να έχεις ξυπνήσει για τα καλά. Όμως, το να μην είσαι πρωινός τύπος μπορεί να κάνει το ξύπνημα μιάμιση ώρα νωρίτερα να ακούγεται όχι μόνο βασανιστικό, αλλά και σωματικά αδύνατο. Έτσι καταλήγουμε στην ερώτηση: Είναι όντως η επιλογή των ωρών άσκησης θέμα προσωπικής επιλογής ή μήπως υπάρχουν πιο συγκεκριμένα σωματικά και ψυχολογικά πλεονεκτήματα ανάλογα με το πότε ασκούμαστε;

Οι περισσότεροι fitness coaches με τους οποίους μιλήσαμε τείνουν να συμφωνούν ότι εξαρτάται καθαρά από το εκάστοτε άτομο. «Δεν υπάρχουν εδραιωμένες και επιβεβαιωμένες έρευνες οι οποίες να στηρίζουν τις απόψεις ότι η πρωινή ή νυχτερινή γυμναστική είναι καλύτερες αντίστοιχα» λέει η personal trainer Maurice Williams. «Παρόλα αυτά, σίγουρα υπάρχουν πλεονεκτήματα στο κάθε είδος, τα οποία εξαρτώνται από το άτομο.» Ο personal trainer Lee Pickering επεκτείνεται σχετικά, λέγοντας ότι «το κάθε άτομο ξέρει καλύτερα πότε το σώμα του μπορεί να αποδώσει τα μέγιστα και να ασκηθεί αποδοτικά.»

intext dance

Σχετικά με την άποψη που επικρατεί για το αν η πρωινή άσκηση καταφέρνει με ένα μαγικό τρόπο να κάνει τον μεταβολισμό μας να χτυπάει «κόκκινο», ο Demmy James, ειδικός στην προσαρμοστικότητα του σώματος λέει: «Το να εξασκηθούμε οποιαδήποτε στιγμή μέσα στη μέρα δίνει μια ώθηση στο μεταβολισμό μας μέχρι ένα σημείο έτσι κι αλλιώς. Το αν θα αποκτήσουμε αυτή την ώθηση το πρωί ή το βράδυ δεν έχει κάποια σημαντική διαφορά στο πόσες θερμίδες καταναλώνουμε ή στο πως διαμορφώνεται το σώμα μας. Ουσιαστικά, το πιο σημαντικό είναι ο κόσμος να συνηθίσει να γυμνάζεται τακτικά και να αρχίσει να ασχολείται λιγότερο με το ποια ώρα της ημέρας το κάνει. Οι μεταβολικές αλλαγές προκύπτουν ανεξάρτητα από το ποια ώρα της ημέρας ασκούμαστε.»

Όμως, όπως παντού, έτσι και εδώ υπάρχουν υπέρ και κατά τα οποία δικαιώνουν τους fans της πρωινής ή της νυχτερινής άσκησης αντίστοιχα. Δες παρακάτω:

ΤΑ ΥΠΕΡ ΤΗΣ ΠΡΩΙΝΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ

1. Θα νιώθεις ότι έχεις περισσότερη ενέργεια. Κατά τα λόγια του personal trainer, Henry Halse, «Πιθανότατα θα έχεις περισσότερη ενέργεια το πρωί. Ανάλογα με το πόσο κουραστική μπορεί να είναι η δουλειά σου σε φυσικό αλλά και πνευματικό επίπεδο, το να δουλεύεις όλη μέρα και μετά να φεύγεις για το γυμναστήριο μπορεί να είναι κάτι το μη ρεαλιστικό. Αν δοκιμάσεις και δεις ότι δε μπορείς να πας γυμναστήριο το βράδυ με τίποτα, δοκίμασε να το κάνεις το πρωί, πριν πας στη δουλειά. Με αυτόν τον τρόπο θα σου μένει αρκετή ενέργεια και η προπόνηση σου θα γίνει πολύ πιο άνετη.»

intext photo

2. Μπορείς να κάψεις λίπος γρήγορα. «Εάν γυμνάζεσαι το πρωί πριν φας ή απλά φας μια μπάρα πρωτεΐνης, θα δεις καλύτερα αποτελέσματα στον τομέα της καύσης λίπους.» Λέει η Stephanie Lauren, CEO & founder της PLYOGA Fitness. «Οι περισσότερες δυτικές δίαιτες είναι υψηλής περιεκτικότητας σε ζάχαρη. Το σώμα μας όμως, είναι σχεδιασμένο έτσι ώστε να καταναλώνει πρώτα τη ζάχαρη και ύστερα το λίπος όταν ασκούμαστε. Έτσι λοιπόν, αν γυμνάζεσαι το πρωί το σώμα σου τείνει να κάψει το λίπος το οποίο ήδη υπάρχει, μιας και δεν έχεις καταναλώσει ακόμα σημαντικά επίπεδα ζάχαρης.»

3. Υπάρχει και ψυχολογικό όφελος εκτός από σωματικό. «Τα ψυχολογικά οφέλη της πρωινής άσκησης είναι πολύ σημαντικά» συνεχίζει η Lauren. «Μπορείς να καθαρίσεις το μυαλό σου και να φορτώσεις θετική ενέργεια για όλη την υπόλοιπη ημέρα. Έτσι κι αλλιώς, περισσότεροι από 500 CEOs στη λίστα του Fortune γυμνάζονται το πρωί γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο.»

ΤΟ ΚΑΚΟ ΤΗΣ ΠΡΩΙΝΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ

Παραπάνω πιθανότητες τραυματισμού. «Το πρωί χρειάζεται καλύτερη προθέρμανση, ιδιαίτερα εάν γυμνάζεσαι με τεχνικές αντίστασης όπως βάρη κλπ. που χρειάζονται κάμψεις των αρθρώσεων.» λέει ο fitness trainer Sean Flanagan. Ο Δρ. Jason Miller έχει επίσης εκφράσει την έγνοια του για την καταπόνηση που μπορεί να υφίσταται η μέση όσων γυμνάζονται το πρωί. «Όσο κοιμόμαστε, οι δίσκοι της σπονδυλικής μας στήλης κατακρατούν νερό με αποτέλεσμα να μαλακώνουν και να αυξάνονται σημαντικά οι πιθανότητες να αναπτύξουμε δισκοπάθεια ή παρεμφερείς παθήσεις. Το πρόβλημα αυτό συναντάται ακόμα περισσότερο όταν η προπόνηση μας αποτελείται από ασκήσεις που επιβαρύνουν τη σπονδυλική στήλη έντονα, όπως τα βαθιά καθίσματα και η κωπηλατική με βάρη (σε περίπτωση που δεν εκτελείται σωστά). Για να επανέλθουν οι δίσκοι της σπονδυλικής στήλης στη φυσιολογική τους κατάσταση μετά τον ύπνο χρειάζονται περίπου μια ώρα. Έτσι, αν είσαι από εκείνους που προτιμούν την πρωινή γυμναστική, προσπάθησε να ξυπνάς λίγο νωρίτερα ώστε να σιγουρέψεις την υγεία της σπονδυλικής σου στήλης όσο περισσότερο γίνεται.»

new new new

ΤΑ ΥΠΕΡ ΤΗΣ ΒΡΑΔΥΝΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ

1. Είσαι πολύ πιο έτοιμος/η να ασκηθείς. «Αν υποθέσουμε ότι δεν ασκείσαι τόσο αργά ώστε να είσαι τελείως εξαντλημένος/η, το νευρικό σου σύστημα βρίσκεται σε μεγαλύτερη ετοιμότητα να ασκηθεί σε σύγκριση με το πρωί.» Λέει ο Flanagan. «Επιπροσθέτως, είναι πολύ πιο πιθανό να έχεις ακόμα φαγητό στο πεπτικό σου σύστημα, άρα και ενέργεια. Αυτό συμβάλλει στο να έχεις την ικανότητα να σηκώσεις μεγαλύτερα βάρη και να κάνεις περισσότερες επαναλήψεις, κάτι το οποίο θα οδηγήσει στο κάψιμο περισσότερων θερμίδων κατά τη διάρκεια της άσκησης αλλά και μετά.»

intext new

2. Μπορείς να γυμναστείς για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Ο James δηλώνει ότι η δυνατότητα να αφοσιωθείς για περισσότερη ώρα στην προπόνηση σου, μπορεί να λειτουργήσει θετικά και σε σωματικό αλλά και σε κοινωνικό επίπεδο μιας και έχεις περισσότερο χρόνο ώστε να «κάνεις πιο εκτενή προθέρμανση, να ξεκουράζεσαι καλύτερα ανάμεσα στις ασκήσεις, να ανακάμπτεις γρηγορότερα, να εκτονωθείς καλύτερα, να αποβάλλεις το στρες και φυσικά να κοινωνικοποιηθείς με τους ανθρώπους με τους οποίους γυμνάζεσαι.»

3. Είναι ασφαλέστερη για power training και γενικότερες ασκήσεις δύναμης. Πολλοί από τους ειδικούς που ρωτήσαμε συμφώνησαν στο ότι οι ασκήσεις που χρησιμοποιούν εκρηκτική δύναμη, όπως τα βαθιά καθίσματα με βάρη και τα power cleans, πρέπει να γίνονται το βράδυ. «Το να κάνεις αυτούς τους τύπους άσκησης το πρωί δεν είναι ούτε τόσο αποτελεσματικό, αλλά ούτε και τόσο ασφαλές όσο το να τους κάνεις το βράδυ» λέει ο Miller.

last intext

ΤΟ ΚΑΚΟ ΤΗΣ ΒΡΑΔΥΝΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ

Πιθανές διαταραχές ύπνου. «Η άσκηση, όπως και κάθε άλλος παράγοντας που προκαλεί διέγερση, αυξάνει τα επίπεδα κορτιζόλης στο αίμα. Η κορτιζόλη είναι μια ορμόνη η οποία κάνει το σώμα σου να ανεβάσει ρυθμούς, καθώς ανεβάζει την πίεση του αίματος και αυξάνει την ετοιμότητα του οργανισμού γενικότερα» λέει ο φαρμακοποιός Brandon Allen. «Η εξάσκηση το βράδυ κάνει τα επίπεδα κορτιζόλης μας να ανεβαίνουν σημαντικά ενώ αντίθετα θα έπρεπε να υποχωρούν. Αυτό μπορεί να επηρεάσει τις συνήθειες ύπνου μας σε σημαντικό βαθμό.»
Όπως και να έχει όμως, ενώ είναι καλό να τα έχουμε όλα αυτά στο νου μας, προτιμάμε να κλείσουμε με τα λόγια της life & wellness coach, Danielle Faust η οποία λέει: «Οποιαδήποτε ώρα και να γυμναζόμαστε, είναι η καλύτερη ώρα να γυμναστούμε.»

TRY OUR CORPORATE WELLNESS SERVICES!

Δοκιμάστε, εντελώς δωρεάν, μία από τις εταιρικές wellness υπηρεσίες των Holmes Place, επιλέγοντας αυτή που ανταποκρίνεται περισσότερο στις ανάγκες των εργαζόμενων της εταιρείας σας. Συμπληρώστε τα παρακάτω στοιχεία και θα επικοινωνήσουμε μαζί σας!

κατηγορια Ετικετες