Οι τροφες που μας κανουν να πειναμε περισσοτερο

Μόλις φάγατε αλλά συνεχίζετε να πεινάτε. Μήπως αυτό που φάγατε περιείχε κάποια από τις τροφές που παρατίθενται στην παρακάτω λίστα και που αντί να σας χορτάσει, σας δημιούργησε την επιθυμία να φάτε κι άλλo; Αυτές είναι οι τροφές που μας κάνουν να πεινάμε και σαμποτάρουν την προσπάθειά μας να ελέγξουμε την ποσότητα του φαγητού που καταναλώνουμε!

Χυμοί του εμπορίου
Παρ’ όλο που προέρχονται από φρούτα και μας προσφέρουν τις βιταμίνες τους σε ένα ποτήρι, οι χυμοί είναι πλούσιοι σε σάκχαρα και ταυτόχρονα χάνουν όλες τις φυτικές τους ίνες, οι οποίες βρίσκονται κυρίως στη φλούδα τους. Αυτό σημαίνει ότι ένα ποτήρι φυσικού χυμού μπορεί να αυξήσει τα επίπεδα σακχάρου του αίματος κι έπειτα να τα ρίξει απότομα, φέρνοντας το αίσθημα πείνας πίσω, ακόμα πιο έντονο, σε σύντομο χρονικό διάστημα. Προτιμήστε να φάτε ένα φρούτο ολόκληρο, παρά να πιείτε το χυμό του. Ακόμα καλύτερα, συνδυάστε το με μια μικρή μερίδα πρωτεΐνης (π.χ. λίγο άπαχο τυρί) για να παραμένουν τα επίπεδα της γλυκόζης στο αίμα σταθερά για πολλές ώρες. Αν παρ’ όλ’ αυτά επιθυμείτε να… πίνετε τα φρούτα σας, δοκιμάστε τα σε smoothie ή φρουτόκρεμα, πολτοποιώντας τα ολόκληρα, με τη φλούδα τους.

Τροφές πλούσιες σε υδατάνθρακες
Τροφές πλούσιες σε απλούς υδατάνθρακες όπως το λευκό ψωμί, το ρύζι και τα λευκά μακαρόνια, όταν καταναλώνονται σε ποσότητα και με μεγάλη συχνότητα οδηγούν σε ακόμα μεγαλύτερη κατανάλωση υδατανθράκων. Η αιτία είναι ότι μετά την κατανάλωση των τροφών αυτών υπάρχει απότομα μεγάλη αύξηση του σακχάρου στο αίμα, την οποία στην συνέχεια ακολουθεί απότομη πτώση, καθώς η ινσουλίνη που απελευθερώνεται απορροφά όλη την γλυκόζη από το αίμα. Η απότομη πτώση των επιπέδων του σακχάρου στο αίμα πυροδοτεί τα σήματα της πείνας στον εγκέφαλο, που του λένε πως πρέπει να καταναλώσει ακόμα περισσότερη τροφή. Για να αποφευχθεί η αυξημένη επιθυμία για περισσότερους υδατάνθρακες καλό είναι να καταναλώνετε αμυλούχα προϊόντα ολικής άλεσης όπως το καστανό ρύζι, τα μακαρόνια ολικής άλεσης, το ψωμί και τα δημητριακά ολικής άλεσης (χωρίς ζάχαρη).

pasta in text

Τροφές που περιέχουν μονογλουταμινικό νάτριο (MSG)
Το συναντάμε σε σχεδόν όλα τα επεξεργασμένα τρόφιμα του εμπορίου. Πιο αναλυτικά: Στα τρόφιμα με γεύση τυριού (chips, γαριδάκια, crackers κτλ), σε κύβους νοστιμιάς και ζωμούς, στα αλλαντικά, σε λουκάνικα hot dog, σε noodles στιγμής, σε έτοιμες/αφυδατωμένες σούπες, σε dressing σαλατών, σε έτοιμες σάλτσες, σε κονσερβαρισμένα τρόφιμα, σε έτοιμα κατεψυγμένα τρόφιμα, σε fast food (και ιδίως σε προϊόντα κοτόπουλου), στη σάλτσα σόγιας και σε άλλες πρώτες ύλες της κινέζικης κουζίνας. Το μονογλουταμινικό νάτριο έχει την ιδιότητα να αυξάνει απότομα τα επίπεδα της γλυκόζης, τα οποία στη συνέχεια πέφτουν γρήγορα με αποτέλεσμα να ζητάμε περισσότερη τροφή για να αναπληρώσουμε την ενέργεια μας.

Τροφές πλούσιες σε ζάχαρη
Η κατανάλωση γλυκών (όπως η σοκολάτα, τα σιροπιαστά γλυκά, οι πάστες, τα μπισκότα, τα κέικ, τα ζαχαρούχα δημητριακά, οι μπάρες σνακ, τα αναψυκτικά κ.ά.) και γενικότερα η ζάχαρη, αν και πηγή ενέργειας, ανεβοκατεβάζει απότομα τις τιμές του σακχάρου στον οργανισμό, με αποτέλεσμα να δημιουργεί έντονο αίσθημα πείνας. Αν και για λίγη ώρα, λόγω της κατανάλωσης της ζάχαρης, μπορεί να νιώθουμε γεμάτοι ενέργεια, γρήγορα θα νιώσουμε και την ανάγκη κατανάλωσης φαγητού. Αν θελήσετε γλυκό, τουλάχιστον να το συνδυάζετε με γάλα, γιαούρτι ή φρούτο. Το αίσθημα κορεσμού θα είναι έτσι πολύ πιο έντονο και συνεπώς αποτελεσματικό.

cookies intext

Αλμυρά σνακ
Τα αλμυρά σνακ (κρακεράκια, ξηροί καρποί κ.α.) πέπτονται αρκετά γρήγορα στο στομάχι και αυξομειώνουν τα επίπεδα ινσουλίνης. Δεδομένου ότι οι γευστικοί κάλυκες δίνουν σήμα στον εγκέφαλο ότι έχουν «χορτάσει» με αλμυρή τροφή, μετά θέλετε κάτι γλυκό. Έτσι καταλήγετε να τρώτε πολύ περισσότερο. Κι όπως θα έχετε διαπιστώσει, δημιουργείται ένας φαύλος κύκλος που δεν τελειώνει ποτέ…

Fast food
Σχεδόν όλα τα υλικά που χρησιμοποιούνται σε fast food γεύματα μας κάνουν να μεγαλώνουμε το γεύμα μας. Τα τρανς λιπαρά, για παράδειγμα, ερεθίζουν το έντερο, δυσχεραίνοντας την ικανότητα του οργανισμού να παράγει νευροδιαβιβαστές που ελέγχουν την όρεξη, όπως ντοπαμίνη και σεροτονίνη. Ακόμη, το γαστρεντερικό απορροφά το σιρόπι καλαμποκιού με υψηλή περιεκτικότητα σε φρουκτόζη (το οποίο συναντάται στα ψωμάκια, τα καρυκεύματα και τα επιδόρπια) γρήγορα, προκαλώντας αύξηση στην ινσουλίνη και ακόμα μεγαλύτερη πείνα. Συν τοις άλλοις, το πολύ αλάτι μας κάνει να αισθανόμαστε δίψα κι, όπως είναι γνωστό, τα συμπτώματα της αφυδάτωσης μιμούνται κατά πολύ αυτά της πείνας, μπερδεύοντας μας οδηγούν στο να φάμε, αντί να πιούμε.

burger

Σνακ σε μορφή μπάρας
Οι μπάρες αυτές περιέχουν πολλά υποκατάστατα ζάχαρης ή άλλου είδους σάκχαρα, όπως μέλι και αποξηραμένα φρούτα και κάνουν τον οργανισμό να συνεχίσει να αποζητά γλυκό. Προτιμήστε μια μπάρα που περιέχει ως βασικό συστατικό κάποιο δημητριακό ολικής άλεσης, όπως η βρώμη και ξηρούς καρπούς. Αποφύγετε όσες έχουν λιγότερα από 3 γραμμάτια φυτικών ινών και πρωτεΐνης και περισσότερες από 200 θερμίδες.

Σούσι rolls
Οι φίλοι του σούσι θα πρέπει να είναι λίγο πιο προσεκτικοί στα rolls που καταναλώνουν, καθώς περιέχουν πολύ ρύζι. Κάποια, που μπορεί να ξεπερνούν και τα 30 γραμμάρια υδατανθράκων, αντιστοιχούν σε 2-3 φέτες άσπρου ψωμιού. Αν σε ένα γεύμα καταναλώνετε μόνο rolls, τότε θα διαπιστώσετε ότι χωνεύονται γρήγορα και το στομάχι σας το αισθάνεστε και πάλι άδειο, χωρίς τα επίπεδα κορεσμού που προκαλούν οι φυτικές ίνες ή η πρωτεΐνη. Το σούσι είναι, κατά κύριο λόγο, επεξεργασμένο λευκό ρύζι (δηλαδή, χωρίς φυτικές ίνες) και σερβίρεται μαζί με σόγια σος, η οποία είναι πολύ πλούσια σε νάτριο, προκαλεί αφυδάτωση και σε κάνει να νιώθεις διψασμένος (που δεν αποκλείεται να παρερμηνεύσεις σαν πείνα).

sushi rolls

Έτοιμα γεύματα «διαίτης»
Πολλά «υγιεινά», κατεψυγμένα έτοιμα γεύματα, έχουν πολύ λίγες θερμίδες, αλλά όχι αρκετά λαχανικά, δημητριακά ή φρούτα, δηλαδή όλα τα συστατικά που θα μας χορταίνουν. Αυτά τα τρόφιμα υποβάλλονται σε επεξεργασία και ενώ δεν παχαίνουν, δεν έχουν και καμιά ιδιαίτερη θρεπτική αξία. Αν έχετε χρόνο μόνο για κατεψυγμένα τρόφιμα, δοκιμάστε να μαγειρέψετε κατεψυγμένα λαχανικά μόνο, τα οποία έχουν επίσης λίγες θερμίδες, αλλά εξακολουθούν να διατηρούν τις βιταμίνες και τα θρεπτικά συστατικά τους.

Light αναψυκτικά
Τα χημικά υποκατάστατα της ζάχαρης μπορεί να μας δίνουν λιγότερες (ή και μηδέν) θερμίδες, όμως έρευνες έχουν δείξει ότι μπορεί να μας κάνουν να πεινάμε περισσότερο. Ο λόγος που συμβαίνει αυτό είναι, με απλά λόγια, ο εξής: Επειδή ο εγκέφαλος επεξεργάζεται το μήνυμα ότι έχει φάει κάτι γλυκό, αναμένει την ανάλογη θερμιδική πρόσληψη κι όταν κάτι τέτοιο δεν συμβαίνει, τότε ο οργανισμός συνεχίζει να αναζητά το γλυκό. Περιορίστε τα light αναψυκτικά σε ένα μόνο την ημέρα κατά προτίμηση μετά το φαγητό, ώστε ο οργανισμός σου να έχει μόλις χορτάσει και κατά συνέπεια να είναι λιγότερο πιθανό να «ζητήσει» κι άλλη ζάχαρη.

glass of coke

Αλκοόλ
Είναι γνωστό ότι το οινόπνευμα ανοίγει την όρεξη. Αλλά πώς; Αρχικά να πούμε ότι όταν πίνουμε έχουμε μεγαλύτερη δυσκολία να αντισταθούμε στους διατροφικούς πειρασμούς. Ωστόσο, έρευνες δείχνουν ότι πίνοντας ένα ποτό δεν θα επηρεάσει ιδιαίτερα την όρεξη, αλλά όταν τα ποτά ή τα ποτήρια κρασιού φτάνουν τα τέσσερα, φαίνεται να αυξάνεται η όρεξη και η κατανάλωση θερμίδων. Προτιμήστε να πιείτε το κρασί μαζί με το φαγητό, προς το τέλος ή μετά το φαγητό γιατί έτσι δεν θα φάτε παραπάνω. Το αλκοόλ πυροδοτεί την παραγωγή οξέων στο στομάχι με αποτέλεσμα αυτό να είναι έτοιμο να αφομοιώσει αμέσως μεγαλύτερη ποσότητα φαγητού.

Αποφεύγοντας αυτές τις τροφές και καταναλώνοντας περισσότερα λαχανικά, φρούτα, άπαχη πρωτεΐνη, και προϊόντα ολικής αλέσεως θα μπορέσετε να ελέγξετε και να μειώσετε το βάρος σας, και έτσι να αποκτήσετε το σώμα που επιθυμείτε. Η παράλληλη σωματική άσκηση διευκολύνει τη διαδικασία απώλειας βάρους και πόντων, και σμιλεύει το σώμα.

Αλεξάνδρα Δαμβουνέλη
Κλινική Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, πτυχιούχος Χαροκοπείου Πανεπιστήμιου Αθηνών, PGCert Διατροφής Αθλητών
Τηλέφωνα Επικοινωνίας: 2108019097, 6937 260311
E-mail: alexandra.damvouneli@gmail.com
Facebook: https://www.facebook.com/DamvouneliDietitian

Photosource
Photosource
Photosource
Photosource

3 ΥΓΙΕΙΝΕΣ ΣΥΝΤΑΓΕΣ & 1 WELLNESS ΔΩΡΟ ΑΠΟ ΤΑ HOLMES PLACE!

Συμπλήρωσε τα στοιχεία σου εδώ για να λάβεις στο email σου τις 3 απολαυστικές συνταγές μας και το wellness δώρο σου από τα Holmes Place.

Οι συνταγές και το Wellness δώρο των Holmes Place θα σταλούν στο e-mail σας, αυτόματα, μετά την αποστολή αυτής της φόρμας. Η προσφορά του wellness δώρου ισχύει ΜΟΝΟ ΓΙΑ ΜΗ ΜΕΛΗ των Holmes Place.

κατηγορια Ετικετες