FOODS THAT INCREASE THE RISK OF OSTEOPOROSIS

Το ασβέστιο και η βιταμίνη D είναι τα απαραίτητα συστατικά για να χτίσουμε και να διατηρήσουμε τα οστά μας γερά. Αυτό που, όμως, δεν γνωρίζουν οι περισσότεροι, είναι ότι υπάρχουν συγκεκριμένα στοιχεία στην καθημερινή μας διατροφή που επιφέρουν το ακριβώς αντίθετο αποτέλεσμα, αυξάνοντας τον κίνδυνο της οστεοπόρωσης

Η υπερβολική πρωτεΐνη

Θεωρητικά, έχουμε ανάγκη από πρωτεΐνη για να είναι τα οστά μας υγιή, αλλά όταν την καταναλώνουμε χωρίς μέτρο, το σώμα μας παράγει θειικές ενώσεις που επηρεάζουν την απορρόφηση του ασβεστίου από τον οργανισμό, άρα, κατ’ επέκταση, και από τα οστά. Αυτό συμβαίνει συνήθως με την πρωτεΐνη ζωικής προέλευσης. Μια μελέτη του Πανεπιστημίου Harvard, που παρακολούθησε 116.686 γυναίκες σε βάθος 10 ετών, απέδειξε πως όσες έτρωγαν κόκκινο κρέας 5 φορές την εβδομάδα ήταν πιο επιρρεπείς σε κατάγματα, συγκριτικά με όσες κατανάλωναν μόνο μία φορά την εβδομάδα.

Η υπερβολική καφεΐνη

coffee

Σε πρόσφατη πανεπιστημιακή έρευνα στην οποία συμμετείχαν 31.527 γυναίκες ηλικίας 40-76 ετών, διαπιστώθηκε πως όσες έπιναν 330ml καφεΐνης παραπάνω – δηλαδή περίπου 4 κούπες καφέ την ημέρα– διέτρεχαν μεγαλύτερο κίνδυνο για κατάγματα. Το αξιοσημείωτο ήταν πως δεν παρατηρήθηκε κάτι ανάλογο για το τσάι.

Μια άλλη μελέτη μέτρησε την οστική πυκνότητα στη σπονδυλική στήλη και τους γοφούς 1.413 γυναικών και 1.125 ανδρών, σε σχέση με τη συχνότητα που κατανάλωναν αναψυκτικά. Το συμπέρασμα ήταν πως τα αναψυκτικά τύπου κόλα (αλλά όχι τα υπόλοιπα ανθρακούχα), λόγω της καφεΐνης, αλλά και του φωσφορικού οξέος που περιέχουν, μπορούν επίσης να προκαλέσουν προβλήματα στα οστά. Η συσχέτιση ανάμεσα στα αναψυκτικά τύπου κόλα και την οστεοπόρωση μπορεί να οφείλεται, κατά ένα μέρος, και στο ότι κάποιες γυναίκες τα κατανάλωναν αντί για γάλα, μειώνοντας, δηλαδή, παράλληλα, το ασβέστιο από τη διατροφή τους.

Η βιταμίνη Α σε μορφή ρετινόλης

Οι γυναίκες που προσλαμβάνουν βιταμίνη Α σε δόσεις που υπερβαίνουν τα 3.000mg την ημέρα, έχουν διπλάσιες πιθανότητες να υποφέρουν από κατάγματα στους γοφούς, σε σχέση με όσες παίρνουν τη μισή ή λιγότερη δόση, έδειξε πρόσφατη έρευνα. Παρόλο που είναι απαραίτητη για την ανάπτυξη των οστών, η υπερβολική κατανάλωση της προβιταμίνης Α σε μορφή ρετινόλης επηρεάζει την απορρόφηση της βιταμίνης D, η έλλειψη της οποίας αποτελεί παράγοντα κινδύνου για την οστεοπόρωση. Η συγκεκριμένη μορφή βρίσκεται σε ζωικής προέλευσης τροφές όπως το συκώτι, τα ασπράδια αυγών, τα γαλακτοκομικά, αλλά και τα συμπληρώματα διατροφής. Αντίθετα, η μορφή β-καροτένιο, που υπάρχει σε φυτικές πηγές όπως τα καρότα και οι γλυκοπατάτες, δεν έχει συνδεθεί με αρνητικές επιπτώσεις στην υγεία των οστών.

dairy products

Επιπρόσθετοι παράγοντες που αυξάνουν τον κίνδυνο:

Το νάτριο, που βρίσκεται όχι μόνο στο επιτραπέζιο αλάτι, αλλά και «κρυμμένο» στα περισσότερα επεξεργασμένα τρόφιμα, ευθύνεται για την έκκριση ασβεστίου από τα ούρα και τους ιδρωτοποιούς αδένες.

Το οξαλικό οξύ, ένα είδος αλατιού που συμπεριλαμβάνεται σε υγιεινές, κατά τ’ άλλα, τροφές, όπως το σπανάκι, το ραβέντι και οι γλυκοπατάτες, τις εμποδίζει από το να χαρακτηριστούν πηγές ασβεστίου, γιατί έχει την ιδιότητα να μειώνει την απορρόφηση των μετάλλων από το φαγητό. Άρα, καλό είναι να μην βασιζόμαστε μόνο στο σπανάκι ή τις γλυκοπατάτες που συμπεριλαμβάνονται στο γεύμα μας, αν οι ανάγκες μας σε ασβέστιο είναι αυξημένες.

Το πίτουρο σιταριού, όταν καταναλώνεται ταυτόχρονα με ασβέστιο, μειώνει σημαντικά την απορρόφησή του. Αν παίρνετε συμπληρώματα ασβεστίου, λοιπόν, πρέπει η λήψη τους να πραγματοποιείται 2 ώρες πριν ή 2 ώρες μετά από οποιοδήποτε γεύμα που περιέχει πίτουρο σιταριού.

Το αλκοόλ συνδέεται επίσης με την χαμηλή οστική πυκνότητα, γιατί επεμβαίνει στην απορρόφηση του ασβεστίου και της βιταμίνης D. Για να μειώσετε τον κίνδυνο οστεοπόρωσης, περιορίστε την κατανάλωση οινοπνευματωδών σε ένα ποτήρι την ημέρα.

Η ισορροπία έρχεται μόνο με τα φρούτα και τα λαχανικά

fruit & vegetable

Μια διατροφή που είναι φτωχή σε φρούτα και λαχανικά και πλούσια σε ζωική πρωτεΐνη και υδατάνθρακες, ενδέχεται να οδηγήσει σε ήπια οξέωση, η οποία, με την πάροδο του χρόνου, μπορεί να προκαλέσει σημαντικά προβλήματα στα οστά.

Παρόλα αυτά, αν φροντίζουμε να λαμβάνουμε την κατάλληλη ποσότητα ασβεστίου κάθε μέρα, αντισταθμίζοντας την απώλεια που προκαλείται από τις παραπάνω τροφές, μπορούμε να προστατευτούμε από την οστεοπόρωση.

3 ΥΓΙΕΙΝΕΣ ΣΥΝΤΑΓΕΣ & 1 WELLNESS ΔΩΡΟ ΑΠΟ ΤΑ HOLMES PLACE!

Συμπλήρωσε τα στοιχεία σου εδώ για να λάβεις στο email σου τις 3 απολαυστικές συνταγές μας και το wellness δώρο σου από τα Holmes Place.

Οι συνταγές και το Wellness δώρο των Holmes Place θα σταλούν στο e-mail σας, αυτόματα, μετά την αποστολή αυτής της φόρμας. Η προσφορά του wellness δώρου ισχύει ΜΟΝΟ ΓΙΑ ΜΗ ΜΕΛΗ των Holmes Place.

Category Tags